www.skrzynie.com.pl - poradniki - skrzynie biegów OPEL typ F18 Skrzynie biegów OPEL - typ F18

Skrzynie biegów OPEL - typ F18
KATEGORIE W SKLEPIE

Masz problem ze skrzynią OPEL?

Pomożemy!

Zapytaj

Zadzwoń teraz


32 290 43 44

Skrzynie biegów Opel typu F18 napędzają przednie koła samochodu i są przekładniami 5 biegowymi. Montowane były w modelach Astra F i G, Calibra, Vectra A i B. Wersja podstawowa przenosi momenty obrotowe do 190 Nm a wersja wzmocniona F18+ do 210 Nm.


SYMBOL (KOD) SKRZYNI BIEGÓW F18

Skrzynia jest oznaczona symbolem i numerem na wypuście znajdującym się na dole po lewej stronie dekla 5. biegu. Numer z symbolem jest wygrawerowany elektroiskrowo. Większość skrzyń F18 posiada oznaczenie symbolu F18 na górnej części obudowy w okolicach wybieraka biegów. Symbol jest w postaci wypukłego odlewu.

Symbol skrzyni biegów f18 1 Symbol skrzyni biegów f18 2
Symbol skrzyni biegów f18 3 Symbol skrzyni biegów f18 4

Budowa numeru skrzyni biegów OPEL - F18

Typ1


Symbol skrzyni F18

Legenda:

1 - Typ skrzyni

2 - Symbol producenta: I - Isuzu; O - Opel

3 - Dzień produkcji

4 - Rok produkcji

5 - Numer seryjny

6 - Przełożenie skrzyni

WYSPRZĘGLANIE W SKRZYNI BIEGÓW F18

W skrzyniach biegów F18 w zależności od wersji skrzyni zastosowane są dwa rodzaje wysprzęglania: mechaniczne tzw. na linkę i hydrauliczne z wysprzęglikiem znajdującym się wewnątrz obudowy sprzęgła. Należy pamiętać iż jest to bardzo istotna informacja przy zakupie, ponieważ oba sposoby wysprzęglania nie są zamienne montażowo.


Typ1

W układzie wysprzęglania "na linkę" łożysko wyciskowe poruszane jest mechanicznie za pośrednictwem linki, która napędzana jest pedałem sprzęgła. Dźwignia porusza łożyskiem wyciskowym, które przesuwa się po wałku sprzęgłowym. Łożysko naciskając na docisk sprzęgła powoduje rozłączenie skrzyni biegów od silnika.

Wysprzęglanie w skrzyni biegów F13 1 Wysprzęglanie w skrzyni biegów F13 2

Typ2

W układzie hydraulicznym wysprzęgnik porusza się na wałku sprzęgłowym naciskając na docisk sprzęgła. Wysprzęglik zwiększa swoją objętość pod wpływem ciśnienia w układzie hydraulicznym po naciśnięciu pedału sprzęgła przez kierowcę.

Wysprzęglanie w skrzyni biegów F18 1 Wysprzęglanie w skrzyni biegów F18 2

ODCZYT PRĘDKOŚCI W SKRZYNIACH BIEGÓW F18

W samochodach, w których zamontowana jest skrzynia biegów F18 odczyt prędkości realizowany jest w dwojaki sposób. Oba sposoby są niezamienialne montażowo.

W pierwszej wersji prędkość odczytywana jest z czujnika zamontowanego w układzie ABS. Przy takim rozwiązaniu w skrzyni biegów nie ma żadnego czujnika, a miejsce, w którym mógłby być zamontowany jest zaślepione.


Odczyt prędkości w skrzyniach biegów F13 1 Odczyt prędkości w skrzyniach biegów F13 2

W przypadku, gdy prędkość odczytywana jest bezpośrednio ze skrzyni biegów, nad mechanizmem różnicowym znajduje się wkręcony czujnik elektroniczny w formie impulsatora zliczającego obroty, przekazujący w sposób elektryczny informację o prędkości do licznika w kabinie kierowcy.

Odczyt prędkości w skrzyniach biegów F13 3 Odczyt prędkości w skrzyniach biegów F13 4

ŁAPY MOCUJĄCE W SKRZYNIACH BIEGÓW F18

Łapa mocująca to element, który utrzymuje skrzynię biegów wewnątrz komory silnika. W skrzyniach biegów Opel typu F18 montowano dwa rodzaje łap - łapę mocującą z boku skrzyni oraz łapę mocującą od góry skrzyni. W nowszych skrzyniach typu F18 z wysprzęglaniem hydraulicznym, w obudowie skrzyni były otwory montażowe na oba rodzaje łap, natomiast w starszych skrzyniach z wysprzęglaniem na linkę, występowały tylko otwory montażowe dla łapy mocowanej z boku skrzyni.


Łapy mocujące w skrzyniach biegów F17 1 Łapy mocujące w skrzyniach biegów F17 2
Łapy mocujące w skrzyniach biegów F17 3 Łapy mocującew skrzyniach biegów F17 4

WYBIERAK BIEGÓW W SKRZYNI BIEGÓW F18

Wybierak biegów przekazuje ruch gałki zmiany biegów z kabiny kierowcy bezpośrednio na mechanizmy znajdujace się w skrzyni biegów. Dzięki niemu można zmieniać biegi. Ruch przekazywany jest dzięki zespołowi linek. Wybierak to charakterystczny element montowany od góry skrzyni biegów.

Wybierak biegów w skrzyni F17 1 Wybierak biegów w skrzyni F17 2

KORKI OLEJOWE W SKRZYNI BIEGÓW F18

Do wlewania oleju służy korek znajdujący się obok miejsca, w którym zamontowana jest półoś napedzająca koło od strony kierowcy. W skrzyniach F18 nie występuje korek do zlewania oleju ze skrzyni. Żeby zlać olej należy odkręcić pokrywę mechanizmu różnicowego znajdującą się od dołu skrzyni. Przy montażu dekla mechanizmu różnicowego należy go odpowiednio uszczelnić stosując uszczelkę lub masę uszczelniającą.

Korki olejowe w skrzyni F18 1 Korki olejowe w skrzyni F18 2
Skrzynie biegów Opel typu F18 napędzają przednie koła samochodu i są przekładniami 5 biegowymi. Montowane były w modelach Astra F i G, Calibra, Vectra A i B. Wersja podstawowa przenosi momenty obrotowe do 190 Nm a wersja wzmocniona F18+ do 210 Nm.

SYMBOL (KOD) SKRZYNI BIEGÓW F18

Skrzynia jest oznaczona symbolem i numerem na wypuście znajdującym się na dole po lewej stronie dekla 5. biegu. Numer z symbolem jest wygrawerowany elektroiskrowo. Większość skrzyń F18 posiada oznaczenie symbolu F18 na górnej części obudowy w okolicach wybieraka biegów. Symbol jest w postaci wypukłego odlewu.
Symbol skrzyni biegów F18 1 Symbol skrzyni biegów F18 2Symbol skrzyni biegów F18 3 Symbol skrzyni biegów F18 4

Budowa numeru skrzyni biegów OPEL - F18

Typ1


Symbol skrzyni F18

Legenda:

1 - Typ skrzyni

2 - Symbol producenta: I - Isuzu; O - Opel

3 - Dzień produkcji

4 - Rok produkcji

5 - Numer seryjny

6 - Przełożenie skrzyni



WYSPRZĘGLANIE W SKRZYNI BIEGÓW F18

W skrzyniach biegów F18 w zależności od wersji skrzyni zastosowane są dwa rodzaje wysprzęglania: mechaniczne tzw. na linkę i hydrauliczne z wysprzęglikiem znajdującym się wewnątrz obudowy sprzęgła. Należy pamiętać iż jest to bardzo istotna informacja przy zakupie, ponieważ oba sposoby wysprzęglania nie są zamienne montażowo.


Typ1

W układzie wysprzęglania "na linkę" łożysko wyciskowe poruszane jest mechanicznie za pośrednictwem linki, która napędzana jest pedałem sprzęgła. Dźwignia porusza łożyskiem wyciskowym, które przesuwa się po wałku sprzęgłowym. Łożysko naciskając na docisk sprzęgła powoduje rozłączenie skrzyni biegów od silnika.

Skrzynia biegów F12 wysprzęganie 1 Skrzynia biegów F13 wysprzęganie 2

Typ2

W układzie hydraulicznym wysprzęgnik porusza się na wałku sprzęgłowym naciskając na docisk sprzęgła. Wysprzęglik zwiększa swoją objętość pod wpływem ciśnienia w układzie hydraulicznym po naciśnięciu pedału sprzęgła przez kierowcę.

Skrzynia biegów F18 wysprzęganie 1 Skrzynia biegów F18 wysprzęganie 2

ODCZYT PRĘDKOŚCI W SKRZYNIACH BIEGÓW F18

W samochodach, w których zamontowana jest skrzynia biegów F18 odczyt prędkości realizowany jest w dwojaki sposób. Oba sposoby są niezamienialne montażowo.

W pierwszej wersji prędkość odczytywana jest z czujnika zamontowanego w układzie ABS. Przy takim rozwiązaniu w skrzyni biegów nie ma żadnego czujnika, a miejsce, w którym mógłby być zamontowany jest zaślepione. Skrzynia biegów F17 odczyt prędkości 1 Skrzynia biegów F17 odczyt prędkości 2

W przypadku, gdy prędkość odczytywana jest bezpośrednio ze skrzyni biegów, nad mechanizmem różnicowym znajduje się wkręcony czujnik elektroniczny w formie impulsatora zliczającego obroty, przekazujący w sposób elektryczny informację o prędkości do licznika w kabinie kierowcy.

Skrzynia biegów F17 odczyt prędkości 3 Skrzynia biegów F17 odczyt prędkości 4

ŁAPY MOCUJĄCE W SKRZYNIACH BIEGÓW F17

Łapa mocująca to element, który utrzymuje skrzynię biegów wewnątrz komory silnika. W skrzyniach biegów Opel typu F18 montowano dwa rodzaje łap - łapę mocującą z boku skrzyni oraz łapę mocującą od góry skrzyni. W nowszych skrzyniach typu F18 z wysprzęglaniem hydraulicznym, w obudowie skrzyni były otwory montażowe na oba rodzaje łap, natomiast w starszych skrzyniach z wysprzęglaniem na linkę, występowały tylko otwory montażowe dla łapy mocowanej z boku skrzyni.

Skrzynia biegów F17 łapy mocujące 1 Skrzynia biegów F17 łapy mocujące 2Skrzynia biegów F17 łapy mocujące 3 Skrzynia biegów F17 łapy mocujące 4

WYBIERAK BIEGÓW W SKRZYNI BIEGÓW F18

Wybierak biegów przekazuje ruch gałki zmiany biegów z kabiny kierowcy bezpośrednio na mechanizmy znajdujace się w skrzyni biegów. Dzięki niemu można zmieniać biegi. Ruch przekazywany jest dzięki zespołowi linek. Wybierak to charakterystczny element montowany od góry skrzyni biegów.

Skrzynia biegów F17 wybierak biegów 1 Skrzynia biegów F17 wybierak biegów 2

KORKI OLEJOWE W SKRZYNI BIEGÓW F18

Do wlewania oleju służy korek znajdujący się obok miejsca, w którym zamontowana jest półoś napedzająca koło od strony kierowcy. W skrzyniach F18 nie występuje korek do zlewania oleju ze skrzyni. Żeby zlać olej należy odkręcić pokrywę mechanizmu różnicowego znajdującą się od dołu skrzyni. Przy montażu dekla mechanizmu różnicowego należy go odpowiednio uszczelnić stosując uszczelkę lub masę uszczelniającą.

Skrzynia biegów F18 korki olejowe 1 Skrzynia biegów F18 korki olejowe 2