Koszyk jest pusty
Legenda:
1 - Miejsce produkcji skrzyni biegów (A - Aspen; B - Bochum)
2 - Dzień produkcji
3 - Numer zmiany
4 - Typ skrzyni
5 - Przełożenie skrzyni
Skrzynie biegów Opel typu F17 są 5 biegowymi manualnymi skrzyniami biegów przenoszącymi napęd na przednie koła samochodu. Konstrukcja skrzyni biegów F17 oparta jest na 2 wałkach i mechanizmie różnicowym.
Skrzynie biegów Opel F17, pod pokrywą piątego biegu mają umieszczony pełny symbol skrzyni biegów wraz z jej numerem seryjnym. Całe oznaczenie skrzyni biegów jest najczęściej wygrawerowane. W oznaczeniu, po podanym typie - F17 - wyszczególnione jest przełożenie (na zdjęciu W374). W starszych wersjach tych skrzyń biegów oznaczenie typu F17 znajdowało się na górze obudowy w okolicy wybieraka biegów i było w formie wyraźnego nadlewu " F17".
Typ 1
Legenda:
1 - Miejsce produkcji skrzyni biegów (A - Aspen; B - Bochum)
2 - Dzień produkcji
3 - Numer zmiany
4 - Typ skrzyni
5 - Przełożenie skrzyni
Typ 2
Legenda:
1 - Miejsce produkcji skrzyni biegów (A - Aspen; B - Bochum)
2 - Rok produkcji
3 - Numer seryjny
4 - Kod literowy skrzyni biegów (alfakod)
5 - Przełożenie skrzyni biegów
Typ 3
Legenda:
1 - Miejsce produkcji skrzyni biegów (A - Aspen; B - Bochum)
2 - Typ skrzyni
3 - Rok produkcji
4 - Numer seryjny
5 - Kod literowy skrzyni biegów
Skrzynie biegów Opel F17 mimo identycznego symbolu mogą róznić się przednią obudową, a konkretnie jej obrysem. Jak widac na zdjęciach mamy do czynienia z dwoma różnymi obrysami czoła skrzyni biegów. Zamiana montażowa pomiędzy skrzyniami z różnymi przednimi obrysami jest niewykonalna tzn. nie można ich zamiennie zamontować do silnika.
W skrzyniach biegów Opel F17 zastosowano dwa rodzaje wysprzęglania: wysprzęglanie mechaniczne tzw. "na linkę" i wysprzęglanie z wysprzęglikiem hydraulicznym znajdującym się wewnątrz obudowy sprzęgła.
Typ1
UKŁAD MECHANICZNY - tzw. "na linkę", posiada łożysko wyciskowe poruszane mechanicznie łapą sprzęgła. Łapa napędzana jest pedałem sprzęgła za pośrednictwem linki. Ruch łapy sprzęgła powoduje przesuwanie się łożyska wyciskowego po wałku sprzęgłowym. Łożysko naciska na docisk sprzęgła i tym samym powoduje rozłączenie skrzyni biegów i silnika.
Typ 2
UKŁAD HYDRAULICZNY - w tym rozwiązaniu wysprzęglik zintegrowany jest z łożyskiem wyciskowym. Porusza się on po wałku sprzęgłowym, naciskając na docisk sprzęgła. Działa to tak, że zwiększa on swoją objętość pod wpływem ciśnienia w układzie hydraulicznym po naciśnięciu pedału sprzęgła. Łożysko na wysprzęgniku naciska wtedy na docisk sprzęgła rozłącza skrzynię biegów i silnik.
W samochodach, w których zamontowana jest skrzynia biegów F17 odczyt prędkości realizowany jest na dwa sposoby. W pierwszym przypadku predkość odczytywana jest z czujnika zamontowanego w układzie ABS. Przy takim rozwiązaniu w skrzyni biegów nie występuje żaden czujnik, a miejsce, w którym mógłby być zamontowany jest zaślepione. W innym wypadku czujnik odczytu prędkości znajduje się w skrzyni biegów. Czujnik to impulsator elektroniczny, który odczyt prędkości przesyła w sposób elektryczny do licznika na kokpicie
Łapa mocująca to element, który mocuje skrzynię biegów do karoserii samochodu. W skrzyniach biegów Opel typu F17 występowały dwa rodzaje łap - łapa mocująca z boku skrzyni oraz łapa mocująca od góry skrzyni. W nowszych skrzyniach typu F17 z wysprzęglaniem hydraulicznym w obudowie skrzyni były otwory montażowe na oba rodzaje łap, natomiast w starszych skrzyniach z wysprzęglaniem na linkę występowały tylko otwory montażowe dla łapy mocowanej z boku skrzyni.
Wybierak biegów jest urządzeniem przekazującym ruch gałki zmiany biegów z kabiny kierowcy bezpośrednio na mechanizmy znajdujące się w skrzyni biegów. Dzięki niemu można włączać i wyłączać biegi. Ruch przekazywany jest dzięki zespołowi linek.
System START-STOP w skrzyniach biegów OPEL F17 zastosowano od 2011 roku. Jest to system, który automatycznie wyłącza i włącza silnik, gdy samochód zatrzymuje się. Ideą stosowania tego systemu jest ograniczenie poziomu emisji CO2
W skrzyni biegów F17 elementami sterującymi systemem START-STOP są dwa czujniki znajdujące się na wybieraku biegów.
System START-STOP zadziała gdy spełnione są następujące warunki:
Skrzynie biegów F17 są produkowane zarówno z czujnikami jak i bez czujników START-STOP. Stąd, przy zakupie skrzyni biegów musisz dobrać odpowiednią przekładnię.
Gdy w samochodzie z systemem START-STOP zamontujesz skrzynię biegów bez wspomnianych czujników, nie będziesz w stanie odpalić silnika.
Wybieraki biegów z czujnikami lub bez, są ze sobą zamienne - można dokonać ich zamiany.
Skrzynie biegów OPEL F17 nie posiadaja korka do zlewania oleju. Olej w tych przekładniach zlewa się poprzez odkręcenie dekla, który znajduje się pod mechanizmem różnicowym. Po zlaniu oleju, w czasie jego montażu, uszczelkę pomiędzy deklem, a obudową mechanizmu różnicowego, należy wymienić na nową.
Olej do skrzyni F17 można wlać na 3 sposoby:
Miejsce do wlania oleju należy wybrać w zależności od możliwości dostępu do danego otworu.
O wymianie oleju w skrzyni F17 przeczytasz w tym poradniku - JAK WYMIENIĆ OLEJ W SKRZYNI BIEGÓW F17?
Wcześniejsze egzemplarze skrzyń biegów F17 posiadały metalowy dekiel, który zamykał skrzynię za 5. biegiem. W nowszych konstrukcjach tych przekładni, dekiel metalowy zastąpiono plastikowym.
Dekle metalowe były mniej narażone na uszkodzenia, ponieważ większość uderzeń w ten element powodowało jedynie zagniecenie. Wadą tych dekli jednak był fakt, iż ulegały one korozji. Dekle plastikowe są mało odporne na uderzenia, których wynikiem są najczęściej pęknięcia i wyciek oleju.
Oba dekle są zamienne montażowo.
Przy doborze skrzyni biegów OPEL F17 powinieneś zwrócić szczególną uwagę na końcówkę wałka sprzęgłowego. Wielokliny, które tam się znajdują mogą mieć dwie różne konstrukcje. Pierwotnie skrzynie biegów F17 miały wałki sprzęgłowe z 14 frezami. Od 2009 roku Opel wprowadził wałki, które posiadają 22 frezy. Obecnie produkowane są skrzynie z obydwoma rodzajami wałków.
Skrzynie F17 z różnymi wałkami sprzęgłowymi są zamienne montażowo, pod warunkiem zamontowania odpowiedniego sprzęgła.
Tarcza sprzęgła ma w środku otwór, który posiada wielowypust. Ilość frezów w tarczy i na wałku sprzęgłowym musi się pokrywać.
Najczęściej w skrzyniach biegów F17 awarii ulega wałek ataku. Jego kocówka jest bieżnią wewnętrzną łożyska, które podtrzymuje ten wałek w przedniej obudowie. Elementy toczne w łożysku, zużywając się uszkadzają powierzchnię końcówki wałka. Uszkodzenie to powoduje charakterystyczny hałas ze skrzyni biegów. Niestety uszkodzenie to kwalifikuje wałek ataku do wymiany. Ponieważ wałki te ulegają częstym awariom wymagana jest jego wymiana na nowy. Założenie części używanej lub jego naprawa ewentualnie regeneracja wiążą się ze zwiększonym ryzykiem jego ponownego, szybkiego uszkodzenia.
Na zdjęciach przykładowe uszkodzenia wałka ataku w skrzyni F17. Na ostatnich zdjęciach prawidłowy wałek.
Skrzynia biegów F17 wymaga odpowiednio dobranego oleju przekładniowego. Optymalnym okresem wymiany tego płynu to 80-100 tys. km lub 5-7 lat.
W czasie wymiany oleju należy wlać do skrzyni biegów 1,6 litra oleju.
Proces wymiany oleju w skrzyni biegów jest nieco odmienny od wymiany w innych manualnych skrzyniach biegów. WIąże się to ze specyficznym sposobem zlewania oleju ze skrzyni.
Cały proces wymiany oleju w skrzyni F17 opisaliśmy w osobnym poradniku:
BCS - Skrzynie biegów
ul. Mikołajczyka 63A, 41-200 Sosnowiec
NIP 644-103-60-13
tel +48 32 290 43 44
mail: sklep@skrzynie.com.pl
Sklep stacjonarny czynny:
poniedziałek - piątek - 8.00 : 16.00
Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Wszystkie zasady ich używania opisaliśmy w Polityce Prywatności.
Teksty i zdjęcia znajdujące się na niniejszej stronie są własnością firmy BCS. Kopiowanie i powielanie ich bez zezwolenia jest zabronione.
© 1999-2024 BCS SKRZYNIE BIEGÓW | Powered by CS-CART.pl | GEOGIS.pl
Nasza witryna korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Informacje o cookies zawarte są w POLITYCE PRYWATNOŚCI.
Akceptuję