BUDOWA SKRZYNI BIEGÓW VW TYPU 0A4
Skrzynie biegów VW typu 0A4 to manualne przekładnie napędzające przednie koła samochodu. Rozrusznik w tej konstrukcji montowany jest od strony chłodnicy na skrzyni biegów (głowiczka rozrusznika skierowana jest w kierunku silnika). Skrzynie typu 0A4 są konstrukcjami zamkniętymi, do których półosie montowane są za pośrednictwem zabieraków, osadzonych w mechanizmie różnicowym. Taka budowa skrzyni biegów umożliwia demontaż półosi lub skrzyni biegów, bez konieczności zlewania oleju.
TYP SKRZYNI BIEGÓW
Typ skrzyni biegów VW 0A4 oznaczony jest w postaci wypukłego nadlewu w miejscu wskazanym na poniższych zdjęciach - obok zabieraka półosi, napędzającej koło od strony kierowcy.
Co to jest TYP SKRZYNI BIEGÓW przeczytasz w poradniku dotyczącym ogólnych informacji o przekładniach Volkswagena - TYP SKRZYNI BIEGÓW VW
SYMBOL (KOD) SKRZYNI BIEGÓW - TYP 0A4
W skrzyniach biegów VW typu 0A4 symbol naniesiony jest elektroiskrowo (wygrawerowany) w miejscu wskazanym na zdjęciach. Odczyt symbolu skrzyni biegów bezpośrednio w komorze silnika jest częściowo utrudniony przez system napędu wybieraka, ale po uprzednim wyczyszczeniu pola numerowego, można go odczytać. Przy odczycie przydaje się latarka lub lampa.
Do czego służy KOD SKRZYNI BIEGÓW i dlaczego jest ważny przy zakupie skrzyni biegów Volkswagen, przeczytasz w poradniku - SYMBOL - KOD SKRZYNI BIEGÓW VW
WYSPRZĘGLANIE HYDRAULICZNE Z WYSPRZĘGLIKIEM NA ZEWNĄTRZ SKRZYNI BIEGÓW
Wysprzęglanie (rozsprzęglanie) polega na rozłączaniu silnika i skrzyni biegów za pośrednictwem sprzęgła.
W tym układzie pedał sprzęgła pracuje w obwodzie hydraulicznym pompy sprzęgła. W momencie naciśnięcia pedału sprzęgła, wzrasta ciśnienie w układzie hydraulicznym. W układzie pracuje wysprzęlik hydrauliczny, który wysuwa bolec pod wpływem zwiększonego ciśnienia. Bolec porusza łapę sprzęgła, na której pracuje łożysko wyciskowe. Łapa przesuwa łożysko oporowe po wałku sprzęgłowym. Łożysko naciska na docisk sprzęgła i w tym momencie następuje rozłączenie skrzyni biegów i silnika.
CZUJNIK PRĘDKOŚCI W SKRZYNI BIEGÓW TYPU 0A4
W samochodach Volkswagen ze skrzyniami biegów typu 0A4 odczyt prędkości nie jest pobierany ze skrzyni biegów, lecz z modułu ABS.
SYSTEM START/STOP
System START-STOP to układ elektroniczny, który automatycznie wyłącza i włącza silnik, gdy samochód zatrzymuje się. Ideą stosowania tego systemu jest ograniczenie poziomu emisji CO2.
Skrzynie biegów 0A4 są produkowane w wersji z czujnikiem i bez czujnika START-STOP.
Czujnik systemu START-STOP w skrzyni biegów VW 0A4 znajduje się w okolicy wybieraka biegów i sprawdza w jakiej pozycji znajduje się lewarek zmiany biegów.
System START-STOP zadziała, gdy spełnione są następujące warunki:
- samochód musi się zatrzymać,
- drążek zmiany biegów musi znajdować się w pozycji neutralnej,
- kierowca musi zdjąć nogę z pedału sprzęgła.
Z CZUJNIKIEM START-STOPBEZ CZUJNIKA START-STOP
WYBIERAK BIEGÓW W SKRZYNI TYPU 0A4
Mechanizm wybierania biegów w skrzyniach biegów VW typu 0A4 poruszany jest za pomoca linek. Do gałki zmiany biegów w kabinie kierowcy podpięte są linki, które przy zmianie odpowiednich biegów poruszają wodzik, który włącza odpowiednie biegi w skrzyni biegów.
KORKI OLEJOWE W SKRZYNI BIEGÓW 0A4
Na zdjęciach poniżej wskazano miejsca wlewania i zlewania oleju w skrzyniach biegów VW typu 0A4. Dodatkowo na pierwszym zdjęciu wskazano również czujnik biegu wstecznego. Po jego demontażu można przez otwór, w którym jest zamontowany, wlać lub dolać olej. Można to wykorzystać w przypadku, gdy nie da się wlać do skrzyni wymaganej ilości oleju poprzez korek wlewowy.
JAKI OLEJ DO SKRZYNI BIEGÓW VW TYPU 0A4
Zalecenia jakie oleje do skrzyń biegów VW typu 0A4 należy stosować, w ostatnim czasie ulegają zmianie, ponieważ VW wprowadza do oferty nowe oleje przekładniowe. W zwiazku z tymi zmianami, na daną chwilę nie możemy jednoznacznie wyszczególnić oleju do tych skrzyń biegów.
Jeśli interesuje Cię jaki olej i w jakiej ilości powinieneś wlać do swojej skrzyni biegów napisz do nas - szybko i rzeczowo odpowiemy.
ZAPYTAJ O OLEJ