BUDOWA MANUALNEJ SKRZYNI BIEGÓW VW - TYP 085
Skrzynie biegów VW typu 085 są 5 biegowymi przekładniami o kompaktowej zamkniętej konstrukcji. Półosie napędzające koła nie są integralnymi elementami przekładni, natomiast są przykręcane do zabieraków, które znajdują się na zewnątrz skrzyni biegów. W przypadku skrzyń VW 085 rozrusznik montowany jest od strony silnika i w obudowie skrzyni biegów znajduje się tylko głowica rozrusznika.
TYP SKRZYNI BIEGÓW
Typ skrzyni VW 085 najczęściej można odczytać pod zabierakiem półosi, która współpracuje z kołem od strony kierowcy. Na zdjęciu wskazano miejsce umieszczenia typu skrzyni.
Co to jest TYP SKRZYNI BIEGÓW przeczytasz w poradniku dotyczącym ogólnych informacji o przekładniach Volkswagena - TYP SKRZYNI BIEGÓW VW
SYMBOL (KOD) SKRZYNI BIEGÓW - TYP 085
Na skrzyniach biegów typu 085 symbol (kod) skrzyni biegów nanoszony jest metodą elektroiskrową - wygląda jak nadruk z drukarki igłowej. Znajduje się na górnej części rantu obudowy sprzęgła. Symbol składa się z trzech liter, które poprzedzają zazwyczaj 2 cyfry (np. 48). Wspomniane cyfry nie stanowią istotnej informacji przy identyfikacji skrzyni biegów.
Do czego służy KOD SKRZYNI BIEGÓW i dlaczego jest ważny przy zakupie skrzyni biegów Volkswagen, przeczytasz w poradniku - SYMBOL - KOD SKRZYNI BIEGÓW VW
WYSPRZĘGLANIE MECHANICZNE STEROWANE LINKĄ (TZW. NA LINKĘ)
Wysprzęglanie (rozsprzęglanie) polega na rozłączaniu silnika i skrzyni biegów za pośrednictwem sprzęgła.
W skrzyniach biegów VW 085, w których rozsprzęglanie z silnikiem realizowane jest mechanicznie, do końcówki łapy sprzęgła dołączona jest linka, która z drugiej strony połączona jest z pedałem sprzęgła. W momencie naciśnięcia przez kierowcę na pedał sprzęgła, pociągana jest linka, a tym samym łapa sprzęgła na skrzyni biegów. W tym momencie za pomocą wodzika, na którym zamontowana jest łapa, poruszane są widełki, które przesuwają łożysko wyciskowe. Jednocześnie dociskany jest docisk sprzęgła, który za pośrednictwem tarczy sprzęgła rozłącza skrzynię biegów od silnika.
RODZAJ CZUJNIKA PRĘDKOŚCI W SKRZYNI BIEGÓW TYPU 085
W skrzyniach biegów VW 085 w celu odczytu prędkości montowany jest elektroniczny impulsator, który odczytuje prędkość z czujnika zamontowanego w okolicy mechanizmu różnicowego. Impulsator przekazuje informacje na licznik (prędkościomierz) w sposób elektryczny.
KORKI OLEJOWE W SKRZYNI BIEGÓW 085
Na poniższych zdjęciach przedstawiliśmy dwa sposoby umieszczenia korków olejowych (wlewowego i zlewowego) na skrzyniach VW typu 085.
Na ostatnim zdjęciu wskazaliśmy czujnik prędkości, który może służyć do wlewania lub uzupełniania oleju. Często przy wymianie oleju należy skorzystać z tego miejsca, ponieważ umiejscowienie korka wlewowego, czasem nie pozwala na wlanie wymaganej ilości oleju. Jeśli korzystasz z otworu czujnika prędkości, bądź ostrożny przy jego demontażu i montażu, ponieważ posiada on delikatne elementy plastikowe, które można łatwo uszkodzić.
WYBIERAK BIEGÓW W SKRZYNI VW TYPU 085
W skrzyniach biegów VW typ 085 zastosowano dwa rodzaje wybieraków biegów. Wybierak to element zamontowany na skrzyni, który przenosi ruchy gałki zmiany biegów na mechanizmy przekładni wewnątrz skrzyni biegów.
Na górnym zdjęciu przedstawiono mechanizm zmiany biegów, w którym elementem pośredniczącym są linki - popularnie zwany: NA LINKI. Mechanizm ten wymaga specjalistycznego przyłączenia linek i umiejętnej ich regulacji. Zła regulacja może doprowadzić do sytuacji, w której w czasie zmiany biegów będą włączać się inne biegi niż właśnie wybierane.
Dolne zdjęcia przedstawiają mechanizm, który jest poruszany specjalnym prętem, potocznie nazywany: NA WODZIK. W tym mechanizmie pręt przymocowany jest do otworu, który znajduje się pod charakterystyczną czarną kulką.