BUDOWA MANUALNEJ SKRZYNI BIEGÓW VW - TYP 02K
Skrzynie biegów VW typu 02K to 5 biegowe manualne przekładnie przenoszące napęd na przednie koła. Obudowa sprzęgła w tych skrzyniach biegów dostosowana jest do montażu rozrusznika od strony skrzyni biegów. Miejsce montażu rozrusznika położone jest od strony chłodnicy.
Manualne skrzynie biegów VW 02K są konstrukcjami kompaktowymi w systemie zamkniętym. Półosie napędzające koła są mocowane do zabieraków umieszczonych w mechanizmie różnicowym.
TYP SKRZYNI BIEGÓW
Oznaczenie typu skrzyni biegów VW 02K znajduje się na zewnętrznej części obudowy mechanizmu różnicowego od strony półosi, która napędza koło od strony kierowcy. Typ skrzyni biegów wykonany jest w postaci wypukłego nadlewu.
Co to jest TYP SKRZYNI BIEGÓW przeczytasz w poradniku dotyczącym ogólnych informacji o przekładniach Volkswagena - TYP SKRZYNI BIEGÓW VW
SYMBOL / KOD SKRZYNI BIEGÓW - TYP 02K
Symbol (kod) skrzyni biegów VW typu 02K naniesiony jest na górnej części przedniej obudowy w miejscu wskazanym na rysunku. Kod skrzyni jest wygrawerowany elektroiskrowo. Symbol dość łatwo odczytać patrząc na przekładnię od góry. Najczęściej przed odczytem należy przetrzeć pole numerowe.
Do czego służy KOD SKRZYNI BIEGÓW i dlaczego jest ważny przy zakupie skrzyni biegów Volkswagen, przeczytasz w poradniku - SYMBOL - KOD SKRZYNI BIEGÓW VW
WYSPRZĘGLANIE W SKRZYNI BIEGÓW TYPU 02K
Wysprzęglanie (rozsprzęglanie) to rozłączanie silnika i skrzyni biegów za pośrednictwem sprzęgła. W skrzyni biegów typu 02K pedał sprzęgła pracuje w obwodzie hydraulicznym pompy sprzęgła. W momencie naciśnięcia sprzęgła wzrasta ciśnienie w układzie hydraulicznym. W układzie pracuje również wysprzęglik hydrauliczny, który wysuwa bolec pod wpływem zwiększonego ciśnienia. Siła przekazywana jest na dźwignię wysprzęglika, która wysuwa pręt z wałka sprzęgłowego przesuwając łożysko wyciskowe. W tym momencie następuje rozsprzęglenie skrzyni biegów i silnika.
Wysprzęglik hydrauliczny w skrzyni biegów 02K zamontowany jest na zewnątrz obudowy przekładni i przymocowany jest z boku obudowy.
CZUJNIK PRĘDKOŚCI W SKRZYNI BIEGÓW TYPU 02K
W skrzyniach biegów VW typU 02K odczyt prędkości jest realizowany poprzez elektroniczny czujnik prędkości. To impulsator elektroniczny, który przekazuje sygnał do licznika w sposób elektryczny.
WYBIERAK BIEGÓW W SKRZYNI TYPU 02K
Mechanizm wybierania biegów w skrzyniach biegów VW typu 02K poruszany jest za pomocą linek. Do gałki zmiany biegów w kabinie kierowcy podpięte są linki, które przy zmianie odpowiednich biegów poruszają wodzik, który włącza odpowiednie biegi w skrzyni biegów.
WADY SKRZYŃ BIEGÓW TYPU 02K
Skrzynie biegów VW typu 02K najbardziej są kojarzone jako SKRZYNIA BIEGÓW GOLF IV i jej charakterystyczne mankamenty.
W większości tych skrzyń biegów fabrycznie zamontowano za słabe nity na mechanizmie różnicowym. Nity te w czasie eksploatacji pękają i ich fragmenty dostają się pomiędzy mechanizmy przekładni. Powodują swoją obecnością spore uszkodzenia, łącznie z uszkodzeniami obudowy - wybijają w niej dziurę.
Zanim nastąpi uszkodzenie warto profilaktycznie wymienić nity (górne zdjęcia - uszkodzone nity) na śruby (dolne zdjęcia). Śruby najlepiej nabyć w serwisie, aby miały odpowiednią wytrzymałość. W czasie składania skrzyni biegów należy dokonać odpowiednich regulacji i naciągów wstępnych łożysk.
UWAŻAJ NA PODRÓBKI SKRZYŃ TEGO TYPU
Ponieważ skrzynie biegów typu 02K, popularnie nazywane skrzynie biegów VW GOLF 4, są dość awaryjne, istnieje na rynku proceder wkładania całych mechanizmów skrzyń biegów GOLF III do obudów z GOLFa IV. Skrzynie biegów GOLF III są sporo tańsze, dlatego w obudowie skrzyni biegów GOLF 4 sprzedaje się GOLFy III za cenę GOLFa 4 !. Skrzynie te nie pokrywają się przełożeniami i są inne konstrukcyjnie, dlatego może dochodzić do utraty komfortu jazdy na poszczególnych biegach. Do tego cały mechanizm przekładni nie jest dostosowany do pracy w obudowie innego typu, co najczęściej prowadzi do kolejnej awarii takiej skrzyni biegów.
Jak rozpoznać taką podróbkę? Wystarczy odkręcić tylny dekiel w skrzyni biegów. Oryginalna skrzynia biegów VW GOLF IV, powinna wyglądać jak na górnych zdjęciach - pod deklem znajdują się tryby 5. biegu. Na dolnych zdjęciach możesz zobaczyć jak wygląda przerobiona skrzynia GOLF III wsadzona w obudowę skrzyni biegów GOLF IV.