Każde łożysko w skrzyni PF6 może ulec potencjalnemu uszkodzeniu, jednak najbardziej narażone są łożyska podpierające wałki, zamontowane w tylnej obudowie. Najczęstsze uszkodzenia tych elementów to podtarcie rolek w łożyskach lub bieżni, po których pracują rolki. Na pierwszy rzut oka to zmatowione powierzchnie toczne, a w zaawansowanym stanie rysy, bruzdy i wżery. Taki stan powoduje 3 objawy w miarę postępu uszkodzenia:
- nasila się charakterystyczny dźwięk w postaci szumienia, wycia lub buczenia
- do oleju dostają się opiłki z uszkodzonego (uszkodzonych) łożyska
- uszkadzające się łożyska generują coraz więcej ciepła ponieważ wzrastają opory pracy.
Uciążliwy jest tylko dźwięk, natomiast dwa pozostałe objawy rozpoczynają proces postępującego uszkodzenia skrzyni biegów.
Opiłki rozchodzą się po wnętrzu skrzyni biegów działając jak piasek i produkują kolejne opiłki itd. Ciepło wytwarzane przez uszkodzone łożysko doprowadza do przegrzania i coraz większego uszkodzenia, a także przeniesienia się ciepła na kolejne elementy.
Tak „krok po kroku” i element po elemencie uszkadza się skrzynia biegów. Zauważenie tego procesu w początkowej fazie, gdy ze skrzyni zaczyna dochodzić „jakiś” dźwięk, może uchronić Cię przed sporymi kosztami. W początkowej fazie wystarczy tylko wymienić łożyska.
Na zdjęciach możesz zobaczyć przykładowe uszkodzenia łożysk w skrzyni PF6.