Manualna skrzynia biegów PF6
Manualna skrzynia biegów PF6 to przekładnia 6 biegowa skonstruowana i produkowana przez koncern RENAULT. Budowa tej skrzyni biegów oparta jest na zespole 3 wałków z kołami zębatymi. Biegi w skrzyni biegów PF6 są zsynchronizowane. Wybieranie biegów, bezpośrednio na skrzyni, odbywa się za pomocą dwóch wybieraków. Układ wysprzęglania pracuje w układzie hydraulicznym.
WYSPRZĘGLANIE W SKRZYNI BIEGÓW PF6
W skrzyniach biegów typu PF6 proces rozłączania silnika ze skrzynią biegów realizowany jest za pomocą sprzęgła (najczęściej w wersji dwumasowej), które sterowane jest wysprzęglikiem w układzie hydraulicznym. Wysprzęglik znajduje się na wałku sprzęgłowym pomiędzy sprzęgłem (tarczą dociskową), a obudową skrzyni biegów.
Kierowca wciskając pedał sprzęgła, za pośrednictwem pompy sprzęgła, powoduje zwiększenie ciśnienia w układzie wysprzęglania. Zwiększone ciśnienie powoduje zadziałanie wysprzęglika, który zwiększa swoją objętość, rozszerzając się po wałku sprzęgłowym. Ruch ten powoduje nacisk na tarczę dociskową sprzęgła, w wyniku czego następuje odsunięcie tarczy sprzęgła od koła zamachowego, a tym samym rozłączenie skrzyni biegów od silnika. Gdy kierowca zwalnia pedał sprzęgła, maleje ciśnienie w układzie i proces działa odwrotnie.
Poprzez rozłączenie skrzyni biegów od silnika istnieje możliwość włączenia i zmiany biegów. Dzięki układowi synchronizacji w skrzyni biegów PF6, proces zmiany biegów przebiega płynnie i bez zgrzytów.
MONTAŻ ROZRUSZNIKA W SKRZYNI BIEGÓW PF6
Skrzynie biegów typu PF6 w zależności od silników, z którymi współpracują, posiadają różny przedni obrys. W związku z tym miejsce montażu rozrusznika zależne jest od rodzaju silnika z jakim współpracuje skrzynia biegów PF6. Przedni obrys skrzyni biegów PF6 jest niezwykle ważną kwestią przy wymianie skrzyni biegów. Obrysy obu skrzyń (tej która była pierwotnie zamontowana na silniku i ta która będzie montowana) muszą być identyczne, ponieważ nie będzie można zamontować do silnika skrzyni biegów z niezgodnym obrysem.
Silniki współpracujące ze skrzynią PF6 mają rozruszniki montowane od strony bloku silnika, z głowicą rozrusznika skierowaną do skrzyni biegów. Zębatka rozrusznika napędza koło zamachowe, które „schowane” jest w przedniej obudowie skrzyni biegów.
WYBIERAK BIEGÓW W SKRZYNI BIEGÓW PF6
Skrzynie biegów typu PF6 posiadają wybieranie biegów oparte na dwóch wybierakach. Wybieraki poruszane są linkami, sterowanymi gałką zmiany biegów w kabinie kierowcy. Jeden z wybieraków znajduje się na górze z prawej strony skrzyni, a drugi poniżej, z tyłu skrzyni biegów, również po prawej stronie (patrząc z przodu skrzyni). Oba wybieraki zamontowane są w tylnej obudowie skrzyni biegów. Oba wybieraki zamontowane są w tylnej obudowie skrzyni biegów. Górny wybierak przenosi ruchy lewarka do przodu i do tyłu, natomiast wybierak dolny przenosi ruchy lewarka na boki.
Ze względu na to, że skrzynie biegów PF6 posiadają system dwóch wybieraków, należy zwrócić szczególną uwagę na należytą regulację linek sterujących. Linki z nadmiernym luzem powodują problemy z włączaniem i zmianą biegów, co przy dłuższej eksploatacji przyczynia się do uszkodzenia skrzyni, a szczególnie układu synchronizacji na poszczególnych biegach.
Nowszy typ skrzyni Starszy typ skrzyni
KORKI OLEJU W SKRZYNI BIEGÓW PF6
Skrzynia biegów typu PF6 posiada otwory do zlewania oleju i do wlewania oleju. Oba miejsca zabezpieczone są korkami. Otwór do zlewania oleju znajduje się w najniższym miejscu pod mechanizmem różnicowym. Dzięki temu można zlać ze skrzyni biegów praktycznie cały olej. Otwór do wlewania oleju znajduje się z tyłu skrzyni biegów.
W czasie wymiany oleju, należy zlać olej przez otwór zlewowy, a następnie uzupełnić skrzynię biegów olejem przez otwór wlewowy.
Podczas wymiany oleju w skrzyni biegów PF6 należy wlać do skrzyni biegów 2,7 litra oleju.
ODCZYT PRĘDKOŚCI W SKRZYNIACH BIEGÓW PF6
W zależności od modelu samochodu, w których zamontowana jest skrzynia biegów PF6, odczyt prędkości odbywa się za pośrednictwem czujnika zamontowanego w skrzyni biegów lub niezależnie od przekładni, pobierany jest najczęściej z czujnika ABS.
W przypadku gdy odczyt prędkości pobierany jest poza skrzynią biegów, miejsce czujnika prędkości w skrzyni biegów jest zaślepione. Gdy czujnik prędkości jest zamontowany w skrzyni biegów, wtedy mechaniczny ruch zębatek ze skrzyni biegów, przekazuje odczyt prędkości na licznik w kabinie kierowcy, poprzez czujnik elektroniczny.
Skrzynia bez czujnika prędkości Skrzynia z czujnikiem prędkości