WYGLĄD OGÓLNY SKRZYNI M32
Manualna skrzynia biegów M32 i M20 to przekładnia 6 biegowa. Napędza przednie koła w pojeździe, w którym jest zamontowana. Przystosowana jest do przenoszenia momentów do 320 Nm ( maksymalny moment obrotowy z silnika od 230 do 300 Nm).
Skrzynia biegów Opel M32 i M20 charakteryzuje się zwartą, kompaktową budową i stosunkowo niską wagą. W jej budowie zastosowano układ trzech wałków i synchronizację wszystkich biegów. System rozsprzęglania oparto na wysprzęgniku hydraulicznym montowanym na wałku sprzęgłowym, pomiędzy skrzynią, a sprzęgłem.
Skrzynie biegów M32 i M20 produkowane są przez GM Powertrain w Wiedniu-Aspern w Austrii.
WYSPRZĘGANIE W SKRZYNI M32 I M20
W skrzyniach biegów M32 rozłączanie skrzyni i silnika realizowane jest wysprzęglikiem w układzie hydraulicznym. Wysprzęglik umieszczony jest na wałku sprzęgłowym. W momencie, gdy kierowca naciska pedał sprzęgła, następuje wzrost ciśnienia w układie hydraulicznym. Przez to wysprzęglik zwiększa swoją obiętość i przesuwa sie po wałku sprzęgłowym, napierając na docisk sprzęgła i doprowadza do rozłączenia skrzyni biegów i silnika. Po puszczeniu pedału sprzęgła, proces przebiega odwrotnie.
MONTAŻ ROZRUSZNIKA W SKRZYNI M32 I M20
W zależności od modelu skrzyni biegów typu M32, rozrusznik montowany jest od strony chłodnicy lub od strony ściany grodziowej kabiny kierowcy. Oprócz miejsca montażu rozrusznika należy zwrócić uwage na obrys miejsca styku skrzyni biegów z silnikiem. W przypadku wymiany skrzyni biegów, obrysy nowej i wymienianej skrzyni biegów muszą być identyczne.
Rozrusznik montowką schowaną w obudowie skrzyni.
UWAGA - wspomniane modele skrzyń M32 są niezamienne montażowo, dlatego miejsce montażu rozrusznika jest bardzo ważną informacją przy zakupie skrzyni biegów.
WYBIERAK BIEGÓW W SKRZYNI M32 I M20
Mechanizm wybierania biegów w skrzyniach biegów typu M32 poruszany jest za pomoca linek. Umieszczony jest z boku przedniej obudowy i posiada charakterystyczna przeciwwagę. Wybierak biegów przekazuje ruch gałki zmiany biegów z kabiny kierowcy bezpośrednio na mechanizmy wewnątrz skrzyni biegów włączajac i wyłączając biegi.
Na poniższych rysunkach przedstawiamy miejsce montażu wybieraka biegów oraz wizualne róznice w budowie zewnętrznej tego elementu, w zależnosci czy skrzynia jest nowszego czy starszego typu.
NOWSZY TYP SKRZYNI STARSZY TYP SKRZYNI
KORKI OLEJOWE W SKRZYNI M32 I M20
W skrzyni biegów typu M32 korek do wlewania oleju znajduje się od góry skrzyni biegów - od strony chłodnicy. Korek do zlewania oleju umieszczony jest pod zabierakiem półosi napędzajacej koło od strony kierowcy. Z boku tylnej obudowy znajduje się korek kontrolny.
W czasie wymiany oleju, najeży zlać olej przez korek zlewowy, a następnie uzupełnić skrzynię biegów olejem przez korek wlewowy. Podczas wymiany oleju nie ma potrzeby odkręcania korka kontrolnego. W nowszych modelach skrzyni biegów M32 korek kontrolny jest zaślepiony.
W czasie wymiany oleju należy wlać do skrzyni biegów 2,2 litra oleju, a jeśli przekładnia jest pusta np. po remoncie, należy napełlnić ją w ilości 2,4 litra. Obecnie dokumentacja Opla zaleca wlewanie 1,9 litra oleju. Według nas jest to zbyt mała ilość. W czasie wymiany musisz sam zdecydować ile wlać oleju do skrzyni biegów.
NOWSZY TYP SKRZYNI STARSZY TYP SKRZYNI