JAK WYMIENIĆ OLEJ W SKRZYNI BIEGÓW OPEL F17 LUB F13
Jeśli posiadasz OPLA ze skrzynią biegów F17 lub F13 i przejechałeś już ponad 100 tys. km lub eksploatujesz go więcej niż 5 lat, to powinieneś rozważyć wymianę oleju w skrzyni biegów. Mimo, iż panuje opinia, że olej w skrzyni jest dożywotni, to niestety też się zużywa i warto go odświeżyć w przekładni.
Gdy zdecydujesz się na wymianę oleju w skrzyni biegów F17 lub F13 to zapraszamy Cię do przeczytania naszej krótkiej instrukcji wymiany oleju. Poniżej przedstawiamy opis wymiany oleju przekładniowego ("na sucho"). Zdjęcia, które załączyliśmy przedstawiają skrzynię biegów zdemontowaną z pojazdu i są wyłącznie poglądowe. Jednak idea i kolejność czynności pozostają takie same jak wymiana oleju w pojeździe.
Na zdjęciach pokazaliśmy charakterystyczne miejsca skrzyni biegów.
Żeby wszystko poszło zgodnie z planem powinieneś się do tego odpowiednio przygotować.
W celu wymiany oleju w skrzyni biegów F17 lub F13 będziesz potrzebował:
- klucz płaski/oczkowy lub nasadkę sześciokątną "11" - do odkręcenia dekla mechanizmu różnicowego,
- w zależności od miejsca, przez które będziesz wlewał olej:
- do odkręcenia korka wlewowego - klucz płaski/oczkowy lub nasadkę sześciokątną "13";
- do odkręcenia czujnika biegu wstecznego - klucz płaski "22";
- do odkręcenia odpowietrznika - klucz płaski "15",
- pojemnik do zlania oleju,
- nożyk do usunięcia uszczelki, ewentualnie preparat do usuwania uszczelek,
- nową uszczelkę,
- preparat do odtłuszczenia powierzchni np. odtłuszczacz do hamulców lub benzyna ekstrakcyjna,
- właściwy olej przekładniowy w ilości 1,6 lira - tu propozycja olejów - ZESTAW OLEJÓW DO F17/F13
- strzykawkę lub lejek z odpowiednią rurką do wlania oleju.
PRZYGOTUJ SKRZYNIĘ BIEGÓW DO WYMIANY
Zanim zaczniesz wymieniać olej w skrzyni biegów, przejedź samochodem około 8-10 km, aby rozgrzać olej w przekładni. Ciepły olej jest rzadszy, a to pozwoli na spuszczenie większej jego ilości ze skrzyni, niż w przypadku gdyby skrzynia nie była rozgrzana. Ciepły olej łatwiej zleje się z kazdego zakamarka w skrzyni.
PRZYGOTUJ MIEJSCE DO WYMIANY OLEJU
Wymianę oleju w skrzyni biegów najlepiej przeprowadzać na kanale lub podnośniku. Wymiana bez podnośnika lub kanału, czyli "na podłodze" oczywiście jest możliwa, choć trochę kłopotliwa.
Pod skrzynię biegów podstaw pojemnik do zlania oleju. Musi być dość szeroki, ponieważ olej będziesz spuszczać odkręcając dekiel. Może to spowodować, że olej będzie mocno wyciekał na boki. Na zdjęciu pokazany jest dekiel, który bedziesz odkręcał w celu spuszczenia oleju.
Wymiary dekla to 25cm x 17cm, dlatego warto przygotować pojemnik odpowiednio szerszy, aby nie wylać oleju na podłogę.
DEMONTAŻ DEKLA MECHANIZMU RÓŻNICOWEGO
Przy pomocy klucza "11" poluzuj śruby, które trzymają dekiel. Możesz luzować każdą o pół obrotu. Zapewne po chwili zacznie spod dekla wyciekać olej. Luzując dalej śruby, spowodujesz mocniejszy wyciek. W tym momencie możesz poczekać, aż olej wycieknie do pojemnika. Odkręcenie całego dekla od razu, może spowodować, że olej rozleje się mocno na boki.
Gdy olej wycieknie, odkręć całkowicie dekiel, uważając, żeby nie polać się resztką oleju, która pozostanie wewnątrz dekla (dekiel ma wytłoczenie).
Poczekaj dłuższą chwilę, żeby olej ściekł z wnętrza skrzyni biegów.
PRZYGOTOWANIE DO MONTAŻU DEKLA
Po odkręceniu dekla mechanizmu różnicowego, na powierzchni stycznej z deklem - na obudowie skrzyni biegów lub na deklu pozostanie przyklejona uszczelka.
Oczyść obie powierzchnie styczne. Możesz to zrobić nożem np. takim do tapet lub skorzystać z preparatów do usuwania uszczelek.
Przy usuwaniu mechanicznym uszczelki uważaj, aby nie uszkodzić lub zarysować powierzchni, na której będzie znajdować się uszczelka. Może to spowodować późniejsze wycieki spod dekla.
Po usunięciu uszczelki, przy użyciu preparatu odtłuszczającego, odtłuść i wysusz obie powierzchnie.
MONTAŻ DEKLA
Połóż na deklu uszczelkę, a następnie przyłóż go do skrzyni biegów i przykręć go. Nie stosuj żadnych uszczelniaczy czy silikonów na połączeniu dekla i skrzyni biegów. Do uszczelnienia wystarczy uszczelka.
Strona montażu uszczelki nie ma znaczenia.
Przykręcając dekiel zrób to z wyczuciem. Najlepiej śruby przykręcaj po przekątnej. Jeśli korzystasz z klucza dynamometrycznego, momenty dokręcania śrub nie powinny przekraczać 20 Nm.
JAKI OLEJ DO SKRZYNI BIEGÓW F17
Olej w skrzyni biegów to podstawowy czynnik wpływający jej żywotność, dlatego olej powinien być starannie dobrany. W zależności od roku produkcji auta możesz zastosować olej serwisowy o oznaczeniu GM 1940182 lub GM 1940004. W naszym sklepie do tych skrzyń mamy też bardzo dobry zamiennik z firmy FUCHS - SINTOFLUID FE 75W.
WLEWANIE OLEJU
W zależności od możliwości i dostępu do skrzyni biegów, olej do niej można wlać na trzy sposoby:
- PRZEZ OTWÓR WLEWOWY - książkowy sposób to wlewanie oleju przez otwór z korkiem wlewowym. Znajduje się on obok półosi od strony kierowcy. Odkręcisz go kluczem "13". Po wlaniu oleju wkręć korek na swoje miejsce.
- PRZEZ OTWÓR CZUJNIKA BIEGU WSTECZNEGO - to drugie miejsce przewidziane przez instrukcję serwisową, mianowicie otwór, w który jest wkręcony czujnik biegu wstecznego. Odkręcisz go kluczem "22". Uważaj na przewody podpięte pod czujnik. Przed odkręceniem czuknika wskazane byłoby odpięcie ich od czujnika. Jeśli je uszkodzisz, nie będzie się zapalało światło cofania. Po wlaniu oleju wkręć czujnik.
- PRZEZ OTWÓR ODPOWIETRZNIKA - często stosowanym miejscem wlania oleju, ze względu na to, że najłatwiej dostać się do niego z komory silnika, jest otwór w którym zamontowany jest odpowietrznik skrzyni biegów. Wykręcisz go kluczem "15". Na odpowietrzniku jest plastikowy kapturek - zdemontuj go przed odkręceniem odpowietrznika, żeby go nie zgubić. Po wlaniu oleju wkręć odpowietrznik i zamontuj kapturek. Przy tym sposobie napełniania skrzyni biegów uważaj, aby nic nie wleciało do skrzyni przez otwór.
Olej najlepiej wlewać przez lejek lub strzykawkę z odpowiednio długim wężykiem.
Do skrzyni biegów F17 lub F13 należy wlać 1,6 litra oleju.
Jeśli olej wylewa się przez otwór (korka wlewowego lub czujnika), a nie wlałeś oleju o odpowiedniej ilości, nie znaczy to, że powinieneś zaprzestać wlewania oleju. W skrzyni musi być 1,6 litra oleju, dlatego możesz przechylić samochód lub skorzystać z dolania oleju przez otwór odpowietrznika.
INFORMACJE, KTÓRE MOGĄ SIĘ PRZYDAĆ
UWAGA NA WYCIEKI ZE SKRZYNI
Jeśli masz wycieki ze skrzyni biegów, przed wymianą należy je usunąć. To bardzo ważne, poieważ mogą one prowadzić do uszkodzenia skrzyni. O wyciekach ze skrzyni możesz przeczytać w naszym artykule - 10 RODZAJÓW NIESZCZELNOSCI W SKRZYNI BIEGÓW.
OBEJRZYJ ZLANY OLEJ
Po zlaniu oleju zaobserwuj czy w oleju nie ma kawałków metalu. Może to świadczyć o uszkodzeniu jakiegoś elementu w skrzyni. Niewielka ilość drobnych opiłków srebrnych lub złotych jest naturalna.
OPIŁKI NA MAGNESIE KORKA ZLEWOWEGO
Niezależnie od tego jak wlewasz olej, przed jego wlaniem, warto wykręcić korek służący do zlewania oleju i wyczyścić magnes, który na nim się znajduje. Może się tam znajdować trochę opiłków, które należałoby usunąć.
Na zdjęciu korek z magnesem. Magnes mozna wyjąć z korka.
ZUŻYTY OLEJ ODDAJ DO RECYKLINGU
Zlany olej i opakowania po wlanym oleju należy oddać do punktu odbioru odpadów. Zużyty olej przekładniowy podobnie jak olej silnikowy to odpad szkodliw i nie może znaleźć się w śmieciach komunalnych.
Pamiętaj że 1 kropla zużytego oleju jest w stanie zanieczyścić prawie 1000 litrów wody!
Chcesz wiedzieć więcej o skrzyniach F17?
Koniecznie zajrzyj do naszych poradników. Przygotowaliśmy dla Ciebie sporo informacji o tych skrzyniach biegów.