Co to jest uszczelniacz ?
 

W 99% uszczelniacze w skrzyni biegów to pierścienie simmera (simmeringi). Inaczej mówiąc, to pierścienie uszczelniające wałki obrotowe. Zastosowane są w skrzyni biegów na elementach ruchomych "wychodzących" ze skrzyni - na wałku sprzęgłowym i na półosiach napędowych. Zadaniem tych elementów skrzyni biegów jest uniemożliwienie wydostania się oleju przekładniowego ze skrzyni w miejscu, w którym kręcący się element "wychodzi" ze skrzyni biegów.

Simmering to pierścień, który zewnetrzną powierzchnię ma z blachy lub tworzywa (elastomeru) - ta powierzchnia umożliwia zabudowę pierścienia w siedzisku/obudowie. Wewnętrzna powierzchnia simmeringa posiada elastyczną wargę z tworzywa (elestomeru), która uszczelnia wałek zarówno w czasie gdy on się kręci jak i w czasie spoczynku. Często stosowane są też dodatkowe wargi, które chronią powierzchnię styku uszczelniacza z wałkiem przez zabrudzieniami. W celu mocniejszego dociśnięcia wewnętrznej powierzchni uszczelniacza do wałka, wewnątrz simmeringa stosuje sie specjalne sprężynki.

Poniżej przedstawiamy schemat i zasadę działania uszczelnienia wałka.

 

uszczelniacz         uszczelniacz     uszczelniacz     uszczelniacz

     

Dlaczego przy wymianie skrzyni należy wymienić uszczelniacze ?

Simmeringi zużywają się w czasie pracy wałków, które się w nich obracają. Zużycie to, poza utratą własności uszczelniajacych polega też na dopasowywaniu się kształtu uszczelniacza do elementu, który się w nim porusza. Ponieważ wałek w obudowie nigdy nie jest idealnie wycentrowany, powoduje on większe zużycie uszczelniacza z jednej strony. Brak centrowania jest mierzony w ułamkach milimetra, dlatego gołym okiem jest to niedostrzegalne. Przy wymianie skrzyni biegów do otworów na półosie wchodzą inne elementy, które pracowały w poprzednim samochodzie. W związku z tym, brak centrowania w otworze będzie w innym miejscu i uszczelniacz będzie zużywał się bardziej właśnie w tym miejscu. Poprzednie zużycie objawi się wyciekiem oleju. Postępujący wyciek może spowodować brak oleju co doprowadzi do uszkodzenia skrzyni.

Mimo, iż wałek sprzęgłowy w czasie montażu skrzyni biegów nie jest wyjmowany z uszczelniacza, jego też należy wymienić, ponieważ przy wymianie skrzyni zmienia się jego punkt podparcia wałka, a tym samym zmienia się jego centrowanie w otworze w silniku ( w kole zamachowym). Przez to uszcelniacz wokół wałka zużywa sie bardziej w innym miejscu niż w poprzednim aucie. Tak jak w przypadku półosi następuje tu wyciek. Przy okazji zniszczenia skrzyni, właściciel auta niszczy tym samym sprzęgło.

 

Gdzie mogą występować uszczelniacze ?

Poniżej przedstawiamy kilka przykładowych zdjęć, na których pokazujemy gdzie w skrzyni mogą znajdować się uszczelniacze. Zwróć uwagę, że w niektórych przypadkach w miejscach, w których występuje uszczelniacz, nie da się go wymienić bez demontażu obudowy skrzyni biegów.

 

uszczelniacze uszczelniacze uszczelniacze
     
uszczelniacze uszczelniacze uszczelniacze
     
uszczelniacze uszczelniacze uszczelniacze
 
Jak dobrać uszczelniacz ?

Uszczelniacze najłatwiej dobrać używając oznaczeń producenta skrzyni biegów. W innym przypadku należy zdemontować "stary" uszczelniacz i odczytać na nim wymiary a x b x c - gdzie: a - średnica wewnętrzna, b - średnica zewnetrzna, c - wysokość (grubość) uszczelniacza. Wartości podane są w milimetrach.

Przy doborze uszczelniacza należy zwrócić uwagę na jego kształt - czy nie posiada dodatkowych kołnierzy i warg. Ważne jest też, aby zwrócić uwagę czy na uszcelniaczu nie ma rysunku ze strzałka lub podobnego do - >>>>>. Oznacza to, że jest to uszczelniacz tzw. kierunkowy i tylko taki należy zastosować.

Szukasz manualnej skrzyni biegów lub chciałbyś ją naprawić ?

Skontaktuj się koniecznie z nami

Przedstawimy Ci najlepszą ofertę z pisemną gwarancją. Zdaj się na nasze doświadczenie i wiedzę. Na skrzyniach biegów i ich naprawach znamy się najlepiej.

LUB NAPISZ

Skorzystaj z formularza

Adres
BCS - SKRZYNIE BIEGÓW
ul. Mikołajczyka 63A
41-200 Sosnowiec

32 290 43 44

601 500 888

DOJAZD DO NAS