10 rodzajów nieszczelności - wycieki oleju ze skrzyni biegów i sposoby na ich usunięcie.

10 RODZAJÓW NIESZCZELNOŚCI - WYCIEKI OLEJU ZE SKRZYNI BIEGÓW I SPOSOBY NA ICH USUNIĘCIE.


Nieszczelna skrzynia biegów

Olej w skrzyni biegów to najważniejszy czynnik wpływający na jej żywotność. Jego jakość i właściwy dobór to podstawa, natomiast ilość oleju w skrzyni biegów jest niemniniej ważna.

Nieszczelności, wycieki w skrzyni biegów, są często bagatelizowane przez kierowców. Niestety machanie ręką, że może jakoś tam będzie, to wyrażenie zgody na uszkodzenie skrzyni biegów.


W KTÓRYM MIEJSCU MOGĄ WYSTĘPOWAĆ WYCIEKI OLEJU ZE SKRZYNI BIEGÓW I JAK SOBIE Z TYM PORADZIĆ ?



1. WYCIEK OLEJU NA POŁĄCZENIU OBUDÓW SKRZYNI BIEGÓW

Ten wyciek OLEJU ze skrzyni biegów to dość rzadki przypadek rozszczelnienia. Najczęściej występuje po remoncie lub naprawie skrzyni biegów, gdy przekładnia była rozebrana i w czasie jej składania poszczególne obudowy zostały źle doszczelnione masą uszczelniającą.

  • Rozwiązanie - niestety kosztowne, bo wymaga demontażu skrzyni biegów, rozebrania jej i ponownego uszczelnienia obudów. 
  • Ważne - doszczelnianie, czy klejenie obudowy z zewnątrz, rzadko jest w stanie skutecznie uszczelnić taki wyciek. Oczywiście można próbować, ale doświadczenie pokazuje, że jest to spsób nieprzynoszący właściwych efektów.
Wyciek ze skrzyni biegów z połączenia obudów


2. WYCIEK OLEJU Z TYLNEGO DEKLA SKRZYNI BIEGÓW 

Tego typu nieszczelność w skrzyni biegów występuje po wcześniejszym odkręceniu dekla (np. przy jego wymianie) i niewłaściwym ponownym montażu. Bardzo żadko zdarza się samoistnie.

Częsty przypadek tego wycieku występuje jeśli w samochodzie montowana jest skrzynia biegów na wymianę. Takie przekładnie są kupowane i transportowane do miejsca ich montażu. Wtedy wyciek z dekla może mieć swoją przyczynę w transporcie, gdy nastąpi np. uderzenie w dekiel. Mamy wtedy dwie możliwości - dziura w deklu - to wymaga jego całkowitej wymiany lub zakrzywienie, co może być przyczyną nieszczelności na styku z obudową.

  • Rozwiązanie - należy zdemontować dekiel i doszczelnić jego kontakt z obudową, zakładając nową uszczelkę lub nakładając masę uszczelniającą. Przed montażem uszczelki lub nałożeniem uszczelniacza zawsze odtłuść powierzchnie styczne i sprawdź czy obudowa nie posiada nierówności lub ubytków, które mogą być powodem kolejnych wycieków. Należy też zwrócić uwagę na rant dekla, czy jest równy. 
Wyciek w skrzyni biegów z tylnego dekla


3. WYCIEKI OLEJU Z OTWORÓW PÓŁOSI SKRZYNI BIEGÓW

To najczęściej występujący wyciek oleju ze skrzyni biegów i przyczyna ubywania z niej środka smarnego. Winę za nieszczelność w tym przypadku ponoszą uszczelniacze półosi. 

  • Rozwiązanie - wymiana uszczelniaczy.
  • Ważne - przyczyną rozszczelniania się skrzyni w tym, miejscu mogą też być: uszkodzone siedzisko uszczelniacza lub luzy na mechanizmie różnicowym. W takim przypadku wymiana uszczelniacza nie rozwiązuje problemu, gdyż za jakiś czas ponownie się rozszczelni. 
Wiciek ze skrzyni biegów z półosi


4. WYCIEKI OLEJU Z WAŁKA SPRZĘGŁOWEGO SKRZYNI BIEGÓW

Przy tym wycieku, podobnie jak w przypadku półosi, przyczyną wycieku jest zużyty lub uszkodzony uszczelniacz.

  • Rozwiązanie - wymiana uszczelniacza. Niestety pracochłonna i kosztowna - do wymiany wymagany jest demontaż skrzyni biegów. Najczęściej ten wyciek powoduje zaolejenie tarczy sprzęgła, co wymaga jej wymiany.
  • Ważne - niektóre uszczelniacze są montowane od wewnątrz skrzyni biegów, co wiąże się z koniecznością jej otwarcia. Koszt niektórych uszczelniaczy jest dość wysoki, gdyż są one zintegrowane z łożyskiem. Przyczyną wycieku w tym miejscu, a zarazem uszkodzenia uszczelniacza, bywa często nadmierny luz na wałku sprzęgłowym. Usunięcie tego luzu wiąże się z remontem skrzyni biegów.

PRZECZYTAJ TEŻ - na temat tego typu wycieku przygotowaliśmy osobny artykuł - WYCIEKI Z USZCZELNIACZA WAŁKA SPRZĘGŁOWEGO

Wyciek ze skrzyni biegów z wałka sprzęgłowego


5. WYCIEKI OLEJU Z WYBIERAKA BIEGÓW W SKRZYNI BIEGÓW

Przyczyną tego wycieku oleju jest nieszczelność uszczelniacza, w którym porusza się wybierak. Wada taka występuje najczęściej na wybierakach, które pracują w płaszczyźnie poziomej.

  • Rozwiązanie - wymiana uszczelniacza. Najczęściej można jej dokonać bez demontażu skrzyni biegów.
Wyciek z wybieraka skrzyni biegów


6. WYCIEKI OLEJU ZE SKRZYNI BIEGÓW Z WYJŚCIA NA WAŁ NAPĘDOWY

W miejscu połączenia skrzyni i wału jest uszczelniacz, który w czasie eksploatacji z różnych przyczyn może się rozszczelnić.

  • Rozwiązanie - wymiana uszczelniacza po odpięciu wału i demontaży elementu pośredniczacego między skrzynią, a wałem (np. flansza lub krzyżak).
  • Ważne - przyczyną wycieków w tym miejscu są często nadmierne wibracje na wale, które mogą też uszkodzić mechanizm skrzyni biegów. Koniecznie sprawdź czy wał pracuje poprawnie.
Wyciek z wyjścia na wał w skrzyni biegów


7. WYCIEKI OLEJU Z POŁĄCZENIA SKRZYNI BIEGÓW Z REDUKTOREM

Pomiędzy skrzynią biegów i przystawką / reduktorem jest najczęściej uszczelka i simmering albo zestaw simmeringów, które mogą się zużyć i spowodować wycieki.

  • Rozwiązanie -  wymiana elementów uszczelniających. Taka wymiana to konieczność demontażu skrzyni biegów.
Wyciek z połączenia skrzyni biegów i reduktora


8. WYCIEKI OLEJU Z ODPOWIETRZNIKA SKRZYNI BIEGÓW

To rzadki rodzaj wycieku. Najczęściej występuje, gdy w skrzyni znajduje się zbyt duża ilość oleju.

  • Rozwiązanie - należy poczekać, aż przestanie wyciekać olej. Olej powinien przestać wyciekać gdy w skrzyni będzie odpowiednia jego ilość. Wtedy wystarczy wyczyścić skrzynię od zewnątrz. Inne rozwiązanie to spuszczenie oleju i ponowne jego wlanie we właściwej ilości.
Wyciek z odpowietrznika w skrzyni biegów


9. WYCIEKI OLEJU Z KORKÓW OLEJOWYCH SKRZYNI BIEGÓW 

Przyczyną tych nieszczelności jest najczęściej słabe dokręcenie korka lub zużyta uszczelka pod korkiem.

  • Rozwiązanie - należy dokręcić korek odpowiednią siłą lub wymienić uszczelkę. Niekiedy trzeba wymienić korek, a w skrajnych przypadkach zregenerować gwint w obudowie skrzyni biegów.
WYcieki z korków olejowych w skrzyni biegów 1
WYcieki z korków olejowych w skrzyni biegów 2


10. WYCIEK OLEJU Z CZUJNIKA BIEGU WSTECZNEGO LUB INNYCH CZUJNIKÓW W SKRZYNI BIEGÓW

  • Rozwiązanie - należy dokręcić czuknik. Jeśli wyciek nie ustepuje trzeba sprawdzić cięgłość gwintu zarówno w szkrzyni jak i na czujniku. W skrajnych wypadkach trzeba zregenerować gwint w skrzyni lub wymienić czujnik.
Wycieki z czujników w skzyni biegów


11. ZLIKWIDOWANY WYCIEK OLEJU W SKRZYNI BIEGÓW I CO DALEJ ?

Jeśli doszczelniłeś skrzynię biegów, to należy do niej wlać lub uzupełnić olej przekładniowy. Niezależnie w jaki sposób skrzynia była doszczelniana, to na pewno nie ma co oszczędzać na dolewkach i uzupełnieniach. Wymień w skrzyni olej w całości i zamknij temat. Koszt takiej wymiany nie zrujnuje Twojego budżetu, a skrzynia na pewno dostanie świeży oddech i posłuży Ci jeszcze przez wiele tysięcy kilometrów.



Jakie problemy i doświadczenia z wyciekami ze skrzyni biegów masz Ty?

Może znasz jakieś inne rodzaje wycieków ze skrzyni biegów? Daj znać, opiszemy je.

Podziel się swoimi doświadczeniami w komentarzu. Jeśli spodobał Ci się wpis, to OCEŃ TEN ARTYKUŁ KONIECZNIE!

Oleje FUCHS SINTOFLUID 75W80 zapytaj o olej

Masz wyciek ze skrzyni?

Powinieneś dolać lub wymienić olej. Chętnie pomożemy dobrać olej do Twojej skrzyni biegów i podpowiemy ile go wlać.