10 RODZAJÓW NIESZCZELNOŚCI - WYCIEKI OLEJU ZE SKRZYNI BIEGÓW I SPOSOBY NA ICH USUNIĘCIE.
Nieszczelna skrzynia biegów
Olej w skrzyni biegów to najważniejszy czynnik wpływający na jej żywotność. Jego jakość i właściwy dobór to podstawa, natomiast ilość oleju w skrzyni biegów jest niemniniej ważna.
Nieszczelności, wycieki w skrzyni biegów, są często bagatelizowane przez kierowców. Niestety machanie ręką, że może jakoś tam będzie, to wyrażenie zgody na uszkodzenie skrzyni biegów.
O jakich wyciekach oleju ze skrzyni biegów przeczytasz w tym tekście? Informacje dotyczą manualnych skrzyń biegów.
W KTÓRYM MIEJSCU MOGĄ WYSTĘPOWAĆ WYCIEKI OLEJU ZE SKRZYNI BIEGÓW I JAK SOBIE Z TYM PORADZIĆ ?
1. WYCIEK OLEJU NA POŁĄCZENIU OBUDÓW SKRZYNI BIEGÓW
Ten wyciek OLEJU ze skrzyni biegów to dość rzadki przypadek rozszczelnienia. Najczęściej występuje po remoncie lub naprawie skrzyni biegów, gdy przekładnia była rozebrana i w czasie jej składania poszczególne obudowy zostały źle doszczelnione masą uszczelniającą.
- Rozwiązanie - niestety kosztowne, bo wymaga demontażu skrzyni biegów, rozebrania jej i ponownego uszczelnienia obudów.
- Ważne - doszczelnianie, czy klejenie obudowy z zewnątrz, rzadko jest w stanie skutecznie uszczelnić taki wyciek. Oczywiście można próbować, ale doświadczenie pokazuje, że jest to spsób nieprzynoszący właściwych efektów.

2. WYCIEK OLEJU Z TYLNEGO DEKLA SKRZYNI BIEGÓW
Tego typu nieszczelność w skrzyni biegów występuje po wcześniejszym odkręceniu dekla (np. przy jego wymianie) i niewłaściwym ponownym montażu. Bardzo żadko zdarza się samoistnie.
Częsty przypadek tego wycieku występuje jeśli w samochodzie montowana jest skrzynia biegów na wymianę. Takie przekładnie są kupowane i transportowane do miejsca ich montażu. Wtedy wyciek z dekla może mieć swoją przyczynę w transporcie, gdy nastąpi np. uderzenie w dekiel. Mamy wtedy dwie możliwości - dziura w deklu - to wymaga jego całkowitej wymiany lub zakrzywienie, co może być przyczyną nieszczelności na styku z obudową.
- Rozwiązanie - należy zdemontować dekiel i doszczelnić jego kontakt z obudową, zakładając nową uszczelkę lub nakładając masę uszczelniającą. Przed montażem uszczelki lub nałożeniem uszczelniacza zawsze odtłuść powierzchnie styczne i sprawdź czy obudowa nie posiada nierówności lub ubytków, które mogą być powodem kolejnych wycieków. Należy też zwrócić uwagę na rant dekla, czy jest równy.

3. WYCIEKI OLEJU Z OTWORÓW PÓŁOSI SKRZYNI BIEGÓW
To najczęściej występujący wyciek oleju ze skrzyni biegów i przyczyna ubywania z niej środka smarnego. Winę za nieszczelność w tym przypadku ponoszą uszczelniacze półosi.
- Rozwiązanie - wymiana uszczelniaczy.
- Ważne - przyczyną rozszczelniania się skrzyni w tym, miejscu mogą też być: uszkodzone siedzisko uszczelniacza lub luzy na mechanizmie różnicowym. W takim przypadku wymiana uszczelniacza nie rozwiązuje problemu, gdyż za jakiś czas ponownie się rozszczelni.

4. WYCIEKI OLEJU Z WAŁKA SPRZĘGŁOWEGO SKRZYNI BIEGÓW
Przy tym wycieku, podobnie jak w przypadku półosi, przyczyną wycieku jest zużyty lub uszkodzony uszczelniacz.
- Rozwiązanie - wymiana uszczelniacza. Niestety pracochłonna i kosztowna - do wymiany wymagany jest demontaż skrzyni biegów. Najczęściej ten wyciek powoduje zaolejenie tarczy sprzęgła, co wymaga jej wymiany.
- Ważne - niektóre uszczelniacze są montowane od wewnątrz skrzyni biegów, co wiąże się z koniecznością jej otwarcia. Koszt niektórych uszczelniaczy jest dość wysoki, gdyż są one zintegrowane z łożyskiem. Przyczyną wycieku w tym miejscu, a zarazem uszkodzenia uszczelniacza, bywa często nadmierny luz na wałku sprzęgłowym. Usunięcie tego luzu wiąże się z remontem skrzyni biegów.
PRZECZYTAJ TEŻ - na temat tego typu wycieku przygotowaliśmy osobny artykuł - WYCIEKI Z USZCZELNIACZA WAŁKA SPRZĘGŁOWEGO

5. WYCIEKI OLEJU Z WYBIERAKA BIEGÓW W SKRZYNI BIEGÓW
Przyczyną tego wycieku oleju jest nieszczelność uszczelniacza, w którym porusza się wybierak. Wada taka występuje najczęściej na wybierakach, które pracują w płaszczyźnie poziomej.
- Rozwiązanie - wymiana uszczelniacza. Najczęściej można jej dokonać bez demontażu skrzyni biegów.

6. WYCIEKI OLEJU ZE SKRZYNI BIEGÓW Z WYJŚCIA NA WAŁ NAPĘDOWY
W miejscu połączenia skrzyni i wału jest uszczelniacz, który w czasie eksploatacji z różnych przyczyn może się rozszczelnić.
- Rozwiązanie - wymiana uszczelniacza po odpięciu wału i demontaży elementu pośredniczacego między skrzynią, a wałem (np. flansza lub krzyżak).
- Ważne - przyczyną wycieków w tym miejscu są często nadmierne wibracje na wale, które mogą też uszkodzić mechanizm skrzyni biegów. Koniecznie sprawdź czy wał pracuje poprawnie.

7. WYCIEKI OLEJU Z POŁĄCZENIA SKRZYNI BIEGÓW Z REDUKTOREM
Pomiędzy skrzynią biegów i przystawką / reduktorem jest najczęściej uszczelka i simmering albo zestaw simmeringów, które mogą się zużyć i spowodować wycieki.
- Rozwiązanie - wymiana elementów uszczelniających. Taka wymiana to konieczność demontażu skrzyni biegów.

8. WYCIEKI OLEJU Z ODPOWIETRZNIKA SKRZYNI BIEGÓW
To rzadki rodzaj wycieku. Najczęściej występuje, gdy w skrzyni znajduje się zbyt duża ilość oleju.
- Rozwiązanie - należy poczekać, aż przestanie wyciekać olej. Olej powinien przestać wyciekać gdy w skrzyni będzie odpowiednia jego ilość. Wtedy wystarczy wyczyścić skrzynię od zewnątrz. Inne rozwiązanie to spuszczenie oleju i ponowne jego wlanie we właściwej ilości.

9. WYCIEKI OLEJU Z KORKÓW OLEJOWYCH SKRZYNI BIEGÓW
Przyczyną tych nieszczelności jest najczęściej słabe dokręcenie korka lub zużyta uszczelka pod korkiem.
- Rozwiązanie - należy dokręcić korek odpowiednią siłą lub wymienić uszczelkę. Niekiedy trzeba wymienić korek, a w skrajnych przypadkach zregenerować gwint w obudowie skrzyni biegów.


10. WYCIEK OLEJU Z CZUJNIKA BIEGU WSTECZNEGO LUB INNYCH CZUJNIKÓW W SKRZYNI BIEGÓW
- Rozwiązanie - należy dokręcić czuknik. Jeśli wyciek nie ustepuje trzeba sprawdzić cięgłość gwintu zarówno w szkrzyni jak i na czujniku. W skrajnych wypadkach trzeba zregenerować gwint w skrzyni lub wymienić czujnik.

11. ZLIKWIDOWANY WYCIEK OLEJU W SKRZYNI BIEGÓW I CO DALEJ ?
Jeśli doszczelniłeś skrzynię biegów, to należy do niej wlać lub uzupełnić olej przekładniowy. Niezależnie w jaki sposób skrzynia była doszczelniana, to na pewno nie ma co oszczędzać na dolewkach i uzupełnieniach. Wymień w skrzyni olej w całości i zamknij temat. Koszt takiej wymiany nie zrujnuje Twojego budżetu, a skrzynia na pewno dostanie świeży oddech i posłuży Ci jeszcze przez wiele tysięcy kilometrów.
Jakie problemy i doświadczenia z wyciekami ze skrzyni biegów masz Ty?
Może znasz jakieś inne rodzaje wycieków ze skrzyni biegów? Daj znać, opiszemy je.
Podziel się swoimi doświadczeniami w komentarzu. Jeśli spodobał Ci się wpis, to OCEŃ TEN ARTYKUŁ KONIECZNIE!